noCat

noCat

رادیات ماشین دمای موتور را در حد متعادل نگه می‌دارد. اگر این قطعه وجود نداشته باشد، حرارت به قدری شدید می‌شود که نهایتا ظرف چند دقیقه پدیده گیرپاژ خودرو به وجود می‌آید. یعنی میل لنگ، یاتاقان، پیستون، رینگ و میل سوپاپ خیلی زود در اثر حرارت تغییر فرم می‌دهد، سیستم برق و شمع خودرو درست عمل نمی‌کند و موتور به طور کامل قفل می‌شود، به نحوی که شاید دیگر قابل تعمیر هم نباشد.

سعی کنید همیشه حواستان به رادیاتور ماشین و عملکرد آن باشد. حداکثر هفته‌ای یک مرتبه تمام قسمت‌های آن را از لحاظ نشتی و ضربه‌خوردگی بررسی کنید.

جوش آوردن خودرو دلایلی مثل خرابی رادیاتور، نشتی آب رادیاتور، خرابی فن، سوختن واشر سرسیلندر، گرفتگی مجاری رادیاتور، خرابی یا ضعیف شدن واترپمپ و… دارد.

ابتدا باید چک کنید رادیاتور نشتی نداشته باشد. ضمنا پره‌های آن نیز نسبتا تمیز و عاری از گل‌ولای و… باشد. سپس اگر ماشین داغ می‌کند و آمپر آب بالاتر از حالت عادی است، باید سیستم خنک‌کننده، به‌ویژه رادیاتور بررسی شود.

ضد یخ یک مایع ضدجوش و ضدخوردگی هم محسوب می‌شود. پس در تمام طول سال باید به میزان کافی درون موتور وجود داشته باشد و تنها مخصوص زمستان نیست. اگر از ضدیخ استفاده نشود، موتور خیلی زودتر پوسیده می‌شود و حتی امکان تعمیر قطعات خودرو هم وجود نخواهد داشت.

رادیاتور بخاری یکی از مهم‌ ترین قطعات خودرو ویژه فصول سرد سال است که گرمای بخاری خودرو را تامین می‌کند. این قطعه شبیه به رادیاتور خودرو منتهی با ابعاد بسیار کوچک‌تر است که زیر داشبورد نصب می‌شود. آب داغ موتور از طریق یک شلنگ وارد می‌شود و پره‌های رادیاتور حرارت آن را به هوای اتاق انتقال می‌دهند. هوای داغ‌شده نیز از طریق فن تهویه به داخل اتاق خودرو ارسال می‌شود. درنهایت آب موتور اتومبیل از طریق یک شلنگ خروجی از رادیاتور بخاری خارج می‌شود.